السيد الخميني

291

استفتاآت ( پائيز 1380 ) ( فارسى )

مىشود ( بدين معنى كه مثلا پس از سه يا چهار بار نوزاد ناقص إمكان نوزاد سالم در بين آنها هست ) لطفا تكليف شرعى را در اين مورد بيان فرمائيد . ج - سقط جنين در مفروض سؤال هم جائز نيست . س 32 - زنى حامله شده و تقريبا يك ماه و نيم از حاملگى او مىگذرد ، دكترها مىگويند اين حمل براى مادر خطر جانى دارد و موجب فلج شدن مادر است ، آيا جائز است بچّه را سقط كند يا نه ؟ ج - اگر ضرر و خطر جانى براى مادر دارد قبل از دميده شدن روح در جنين ، إسقاط جائز است . س 33 - طبق تشخيص متخصّص اگر حاملگى ادامه پيدا كند خطر فساد عضو براى مادر وجود دارد ، آيا إسقاط جنين در اين صورت جائز است ؟ ج - در فرض مذكور با تجويز دكتر مورد وثوق قبل از ولوج روح سقط مانع ندارد . س 34 - زن حامله‌اى حدود سى سال قبل كارى كرده كه بچّه‌اش سقط شده است ، مسلما ديه‌اى به آن تعلّق مىگيرد ، با توجّه به اينكه پدر بچّه فوت شده سؤال اين است كه ديه را به چه كس بايد بپردازد ؟ و آيا مطابق نرخ سى سال